مجله خودرو و آهنگ

مجله خودرو و آهنگ

خبر خوان اتوماتیک

تمامی مطالب این سایت به صورت خودکار از دیگر سایت های قانونی و رسمی ایران جمع آموری می‌گردد.
مرامنامه


نقد و مقایسه کیا ریو اتوماتیک و هیوندای ورنا اتوماتیک؛ رقابت ارزان‌ترین اتوماتیک‌ها

مقدمه

شرکت کیاموتور، یکی قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی کره‌جنوبی پس از آنکه ۵۱ درصد از سهامش در سال ۱۹۹۸ به شرکت نو پای هیوندای فروخته شد، به زیر مجموعه‌های هیوندای اضافه شد و فصل تازه‌ای از محصولات این شرکت متولد شدند. از آن پس تاثیر این شراکت را در طراحی و کلاس‌بندی محصولات این دو شرکت می‌توان دید. در این مقاله از مجله خودرو و آهنگ به مقایسه دو محصولی از این درو شرکت کره‌ای پرداخته‌ایم که بعد از این انتقال سهام، به شریک و رقیب یکدیگر در کلاس خود تبدیل شده‌اند و در ایران نیز در اوایل عرضه، جزو خودروهای پرطرفدار و پرفروش ایران بوده‌اند، کیا ریو و هیوندای اکسنت (ورنا).

آشنایی اولیه با دو خودرو

هیوندای اکسنت که با نام ورنا هم شناخته می‌شود، ۲۳ سال است که در نسل‌های متفاوت در خط تولیدهای هیوندای ادامه حیات می‌دهد و به تازگی پنجمین نسل از این خودرو هم از سوی هیوندای معرفی شده است. هیوندای اکسل Excel که پدری برای اکسنت شناخته می‌شود در ایران نیز حضور بسیار کوتاهی داشت تا این که هیوندای اکسنت را در سال ۱۹۹۴ جایگزین اکسل شد و عرضه بسیار گسترده‌تری در بازارهای جهانی داشت. در آن زمان اکسنت با طراحی متفاوت و آیرودینامیک خود توانست جایگزینی مناسب برای اکسل باشد و در کلاس خود خوش بدرخشد.
در این مقاله اولین نسل از کیا ریو و دومین نسل از هیوندای اکسنت را مورد مقایسه قرار داده‌ایم که در بازار ایران نیز در قسمت دست‌دوم‌ها در کلاس سدان‌های کوچک اقتصادی، هنوز هم گزینه بسیاری از افراد محسوب می‌شوند.

کیا ریو به پشتوانه سایپا که مونتاژ آن را از سال ۱۳۸۴ به دست گرفت، موفقیت متفاوتی را نسبت به هیوندای ورنا در بازار ایران تجربه کرد اما در این مقایسه خودروی مورد نظر ما یک ریو اتوماتیک است. کیا ریو اتوماتیک نه تنها به موفقیت نمونه دنده‌ای خود دست نیافت، بلکه از نظر فروش از ورنا هم ضعیف‌تر عمل کرد. کیا ریو اتوماتیک با کمی تفاوت در قسمت امکانات با نمونه‌های دنده‌ای خود به بازار عرضه شد که می‌‌توانیم به مانند کیسه هوای راننده، تنظیم برقی چراغ‌های جلو، و … اشاره کنیم. البته سایپا در سال‌های آخر عرضه این محصول امکاناتی نظیر ترمزهای ABS را نیز به این خودرو اضافه کرده بود.

طراحی ظاهری

مقایسه ظاهری دو طرف، شاید سخت‌ترین قسمت مقایسه این دو خودرو باشد چرا که هر دو ویژگی‌هایی نظیر هم دارند و طراحی قدیمی و خسته‌کننده نسبت خودروهای جدید بازار در آنها مشهود است. هیوندای در طراحی ورنا از خطوط تیز و زاویه‌دار استفاده کرده، چراغ‌های جلو کمی برآمده طراحی شده‌اند و از سطح کاپوت کمی بالاتر است، این ویژگی در چراغ‌های عقب و نمای پشتی هم مشهود است. چراغ‌های عقب عمودی و کاملاً ساده طراحی شده‌اند. روی سپر عقب هم یک مه‌شکن کاملاً ساده و مستطیل شکل وجود دارد که بهتر بود وجود نداشت، چرا که طراحی عقب این خودرو را کمی مبهم کرده است.

در مقابل، کیا از خطوط خمیده و منحنی برای طراحی ریو استفاده کرده و به اصطلاح تخم‌مرغی شکل است. از نمای روبرو این دو خودرو کاملاً دارای ویژگی‌هایی یکسان هستند و بیشترین شباهت‌ها را در این بخش دارند. اما در نمای عقب، کیا ریو با چراغ‌هایی به نسبت بزرگ که تا گلگیرهای عقب کشیده شده‌اند، در کنار یک جفت مه‌شکن که روی سپر عقب گنجانده شده‌اند نمایی متقارن و بروزتری از ورنا دارد. با وجود اینکه امر ظاهری کاملاً سلیقه‌ای است، و البته طراحی هر دو خودرو نسبت به خودروهای امروزی کسل‌کننده شده‌اند، اما باید گفت کیا ریو از نظر ظاهری کمی بهتر از ورنا است.

فضای داخلی و امکانات

از نمای داخل، ریو و ورنا بسیار شبیه یکدیگر هستند و امکاناتی تقریباً یکسان دارند و طراحی و رنگ‌بندی ادوات داخلی هم کاملاً مشابه هستند. کیفیت متریال استفاده شده در ساخت داشبورد این دو خودرو نیز در یک سطح هستند تا حدی که نمی‌توان تفاوت زیادی در نمای داخل این دو خودرو مشاهده کرد.

نمای داخلی کیا ریو چندان دلچسب نیست که شاید یکی از دلایلش نبود برخی امکانات و حذف آن‌ها از سوی خودروساز بوده است، به طور مثال کیسه هوای شاگرد حذف شده و به جای آن کنسولی کوچک روی داشبورد اضافه شده که نه کاربردی و نه زیبایی خاصی دارد و از نظر کیفیت پلاستیک استفاده شده نیز فرق چندانی با پراید ندارد! کمبود امکانات اولیه تا حدی است که حتی فرمان برای راننده قابل تنظیم نیست و فقط چند حالت ساده برای تنظیم صندلی وجود دارد. البته در فضای عقب باید گفت که از نظر فضای پا برای سرنشینان جای کافی وجود دارد.

در مقابل، اکسنت داشبورد جذاب‌تری دارد چراکه داشبورد ورنا برخلاف ریو بدون هیچ خط شکسته و زاویه‌داری است که نمای داخلی ورنا را چشم‌نوازتر می‌سازد. امکانات داخلی هیوندای ورنا هم از کیا ریو کمی بیشتر است، به طور مثال دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و ترمزهای ABS و EBD برای ایمنی بیشتر در این خودرو وجود دارد که جای خالی‌اش کاملاً در ریو حس می‌شود. فضای پای سرنشینان عقب ورنا هم همانند ریو خوب و کافی است.
در کل می‌توان گفت در نمای داخل، این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر ندارند و تنها کمی در طراحی و امکانات رفاهی، ورنا برتر است.

مشخصات فنی و لذت رانندگی


در این بخش حرف زیادی برای گفتن و مقایسه وجود ندارد چرا که هر دو به یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر مجهز هستند، این دو پیشرانه شباهت بسیاری به هم دارند و تنها ریو چند اسب بخار بیشتر تولید می‌کند که آنچنان تاثیر محسوسی ندارند. از نظر وزن، کیا ریو حدود ۱۰۰ کیلوگرم از ورنا سنگین‌تر است که مزید بر علت می‌شود تا کمی ورنا شتاب‌گیری بهتری داشته باشد. هیوندای ورنا حدود ۱۰۱۰ کیلوگرم وزن دارد که کاملاً با پیشرانه و گیربکس اتوماتیک خود هماهنگ است. گیربکس اتوماتیک ۴ دنده روی این دو خودرو یکسان است و گیربکسی مناسب و هماهنگ با پیشرانه است. یکی از قابلیت‌های این گیربکس، اوردرایو است که برای آن زمان موضوع قابل ملاحظه‌ای بود. اوردرایو قابلیت مفیدی است که برای کم کردن دور موتور در سرعت‌های بالا به کار می‌رود، به نحوی که اگر در سرعت ۸۰ کیلومتر این گیربکس ۴ دنده در دور موتور ۳۰۰۰ کار کند، اوردرایو به صورت یک دنده پنجم مجازی دور موتور را کم می‌کند و آن را به ۲۰۰۰ دور در دقیقه کاهش می‌دهد که تاثیر آن در کم کردن مصرف سوخت، کم کردن صدای موتور و کم کردن استهلاک آن است.

نتیجه‌گیری

از ابتدای مقاله تاکید بر این داشتیم که این دو خودرو در اکثر موارد مشابه یکدیگر هستند، به همین دلیل نتیجه‌گیری و انتخاب گزینه بهتر از بین این دو خودرو کمی سخت و دشوار است. هیوندای اکسنت یا به عبارتی ورنا در بعضی موارد همچون طراحی داخلی، شتاب ثانوی و قسمت‌هایی از طراحی ظاهری نسبت به ریو برتر است اما نکات ظاهری کاملاً سلیقه‌ای است و انتخاب کاملاً بر اساس سلیقه شخصی افراد است.
ریو با داشتن بازار فروش قوی‌تر به علت پیشینه قبلی خود، کار را در بازار دست‌دوم‌ها راحت‌تر می‌کند. قطعات هر دو آن‌ها در بازار به وفور یافت می‌شود ولی باز هم کیا ریو در این قسمت از ورنا پیشی می‌گیرد چراکه به خاطر حضور آن در خط تولید سایپا، قطعات یدکی آن بیشتر قابل دسترس است. ولی یکی از نکات مهم قیمت قطعات یدکی این دو خودرو است که شاید کمی برای مصرف کننده عذاب‌آور و تعجب‌آور باشد!

هیوندای ورنا که زمانی روی خط تولید کرمان خودرو بود، در بازار آزاد با قیمت‌هایی بین ۷۰ الی ۸۵ میلیون تومان در نمونه‌های کم کارکرد قیمت دارند و در مقابل کیا ریو اتوماتیک نیز دقیقاً در همین رنج قیمتی است. حال باید انتخاب نهایی را به مخاطبین واگذار کنیم که بین چهره قدیمی‌تر اما امنیت بیشتر (ورنا) و یا چهره بهتر و امکانات کمتر (ریو)، یک گزینه را انتخاب کنند زیر در باقی موارد به نظر می‌رسد که این دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر هستند.
در آخر از آقایان پیان بخشایی و آرش فرشیدیان برای همکاری در تهیه این مقاله مجله خودرو و آهنگ کمال تشکر را داریم.


دانلود + ادامه مطلب

خودروی جدید DS7 کراس‌بک سرانجام به ایران رسید + قیمت



شما بگو ۴۰۰۰۰ دلار با توجه به ۴۲۰۰ زمان ثبت نام و ثبت سفارش و اینا که همش کشک بود امروز به دلار ۱۰۰۰۰ تومن میشه ۴۰۰ میلیون،بگو اصن موتورش به جای ۱۶۰۰ ds3,یا c3یا ۲۰۰۸ ایرانخودرو یه موتور ۲۵۰۰ سی سی در نظر بگیریم که گمرکش میشه ۱۰۰٪ یعنی ۸۰۰ میلیون اصن ۱۰۰ تومنم بزاریم روش همیجوری الکی میشه ۹۰۰ میلیون باز ۱۰۰ تومن واسه پلاک و مالیات و قانون الکی میزاریم روش میشه ۱ میلیارد ،ایبابا هنوزم نشد ۱۳۰۰!!!!!!!!


دانلود + ادامه مطلب

واکنش وزیر صنعت به حواشی موضوع افزایش قیمت خودرو


روز یک شنبه در جلسه ای که در خصوص بررسی وضعیت افزایش قیمت خودرو و همچنین وضعیت کلی این صنعت و تعهدات معوق خودروسازان برگزار شد اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و برخی دیگر از نمایندگان خانه ملت با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی ریاست‎جمهوری، مدیران‌عامل ایران‎خودرو و سایپا، مدیرعامل سازمان حمایت، مدیران وزارت صنعت و نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کل کشور به گفت و گو پرداختند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در این جلسه وزیر صمت توضیح داد که موضوع افزایش قیمت خودرو به دوره وزارت وزیر قبلی بر می گردد و بر اساس فرمولی که در شهریور ماه پیش‎بینی شده است، خودروهای بالای ۴۵میلیون‌تومان با ۵درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهند شد و در پیش‎فروش بعدی ۵درصد کاهش قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم. از آنجا که ماه گذشته خودروها با کاهش تولید مواجه شده اند امکان پیاده سازی این فرمول محیا نبود اما اکنون با توجه به اینکه عرضه و تولید خودرو افزایش یافته به نظر می رسد که زمان پیاده سازی فرمول فوق رسیده است. در صورت پیاده سازی امید می رود هر چه زودتر تیراژ تولید خودروها به حالت قبل برگشته و بدهی خودروسازان نیز پرداخت شود.

جلسه خودروسازان با معاون اول
در جلسه روز یکشنبه رضا رحمانی توضیح داد که کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل فعلی فعالان صنعت خودروسازی است و امید می رود که با کمک و به دستور معاون اول رئیس جمهور هرچه زودتر در این خصوص به صنعت خودروسازی کمک شود. بر اساس بسته پیشنهادی ای که برای کمک به صنعت خودروسازی طراحی شده انتظار می رود که در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو به‎طور اساسی برطرف شود. رویکرد حمایتی درنظر گرفته شده در این بسته سبب افزایش تولید و کیفت و همچنین تعادل سازی قیمت تولیدات داخلی خواهد شد.

تشکیل کارگروه بررسی قیمت خودرو
همچنین در حاشیه برگزاری این نشست، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس اظهار داشت: تا زمانی که قیمت‌های جدید اعلام نشود، خودروسازان حق افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ندارند. چراکه اعلام قیمت‌ها باید براساس روال و قاعده باشد و افزایش قیمت محصولات به‌صورت خودسرانه قانونی نیست. عده ای از عدم اجرای تعهدات و افزایش قیمت خودسرانه محصولات سایپا و ایران خودرو شاکی بوده و شکایت خود را به کمیسیون اصل ۹۰ رساندند. بر این اساس مقرر شده است تا تحویل تعهدات معوق در اولویت خودروسازان قرار بگیرد و براساس قراردادهای منعقد نسبت‌به تعهدات خود عمل کنند.

برای صنایع دیگر هم نسخه بپیچید
در این نشست هاشم یکه‎زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس از وضعیت کلی این صنعت و افزایش قیمت‌هایی که این شرکت روی محصولات خود اعمال کرده است، اظهار داشت: با وجود تمام انتقاداتی که به ما وارد می شود اما ما همچنان خواستار همکاری با مجلس و دولت می باشیم اما خوب است که مشکلات درونی و بیرونی خودروسازان و قطعه سازان نیز در نظر گرفته شود و تنها به موضوع افزایش قیمت خودروها توجه نشود.
یکه‎زارع با بیان این‎که در ۴دهه گذشته تولید ناخالص کره جنوبی بالغ‌بر ۵۲میلیارد دلار و تولید ناخالص ایران ۷۸میلیارد دلار بوده است، گفت: «اما امروز این رقم برای ایران ۴۱۱میلیارد دلار وبرای کره ۱۴۱۱میلیارد دلار است، بنابراین هرچند نسخه‎پیچی شما برای صنعت خودرو خوب است، اما بیایید برای توسعه صنایع دیگر نیز دست به کار شوید و عملکرد آن‎ها را نیز ارزیابی کنید.»
وی همچنین عنوان کرد که ایران خودرو تا خردادماه سال جاری هیچ گونه تعهد معوق نداشته و ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی معوقی که این شرکت متعهد به تحویل آن ها شده مربوط به بعد از خردادماه است. ایران خودرو در تلاش است تا از این تعداد خودرو ۳۰هزار دستگاه را امسال تحویل داده می‎شود و برای مابقی نیز برنامه‎ریزی بر این است که تا سه‌ماهه اول سال دیگر دعوت‎نامه‎ها ارسال شود.

زیان روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومانی خودروسازان
محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به مشکلاتی که این صنعت به آن مبتلا است، گفت: افزایش قیمت ۷۰ تا ۲۴۰درصدی مواد اولیه صنعت خودروسازی سبب شده که این صنعت با وجود ثابت ماندن قیمت ها در روز، زیان ۲۵ تا ۳۰میلیاردی را متحمل شود. به علاوه نقدینگی نیز در حدود ۸هزارو۲۰۰میلیاردتومان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
سروش همچنین در پایان یادآور شد که خودروسازان ناچار اند که خودروهای تولیدی خود را به صورت قطره چکانی راهی بازار کنند چرا که نبود قطعات سبب شده که خودروها ناقص تولید شده و آماده تحویل نباشند. باید در نظر گرفت که عدم تحویل به موقع خودروها با توجه به سود تاخیر برای خودروسازان نیز زیان ده است و بنابراین هیچ خودروسازی تمایل ندارد که خودروهای خود را در صورت آماده بودن به مشتریان خود تحویل ندهد. در طی ۱۰ روز گذشته میزان تولید خودرو حدودا ۲۰ درصد افزایش یافته و امید می رود که بخش عمده تعهدات سایپا تا پایان سال به مشتریان تحویل داده شود.


دانلود + ادامه مطلب

الزام استفاده از کارت سوخت خودروها از اول دی ماه


یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به این موضوع که دولت از دی ماه استفاده از کارت سوخت را اجرایی می کند توضیح داد که مهلت ثبت نام کارت سوخت باید تمدید شود.
به نقل از خانه ملت، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری ها توضیح داد که دولت و مجلس هنوز در خصوص سهمیه بندی، دونرخی کردن و همچنین افزایش قیمت بنزین با یکدیگر به توافق نرسیده اند اما جلوگیری از قاچاق سوخت موضوعی است که هر دو بر روی آن تاکید می کنند.
علی بختیار در ادامه توضیح داد که فعلا دولت و مجلس تصمیم گرفته اند که با احیای کارت سوخت از مردم بخواهند که برای تامین سوخت خود بدون سهمیه بندی از کارت سوخت استفاده کنند.

باید مهلت ثبت نام کارت سوخت تمدید شود
وی توضیح داد که با توجه به الزامی شدن استفاده از کارت سوخت از دی ماه و پایان یافتن مهلت ثبت نام برای دریافت کارت سوخت، باید نسبت به تمدید مهلت مذکور اقدام شود تا افرادی که در زمان قانونی نتوانستند ثبت نام کنند برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه هیچ محدودیتی برای عرضه سوخت در جایگاه ها وجود ندارد و قیمت سوخت افزایش نمی یابد، اظهار داشت: پس از اجرای سامانه کارت سوخت می توان ارزیابی کرد که آیا با استفاده از کارت سوخت، قاچاق سوخت کاهش یافته و آیا راهکاری دیگری برای جلوگیری از قاچاق سوخت مورد نیاز است یا خیر؟
بختیار در انتها توضیح داد که دولت فعلا برنامه و طرح جدیدی برای استفاده از کارت سوخت ندارد و در شرایط کنونی همان روشی که در گذشته رایج بوده و تجربه استفاده از آن نیز وجود دارد مدنظر دولت مردان است.
اما چند طرح دیگر نیز در دست بررسی بوده و بررسی و ساماندهی سوخت در دستور کار کمیسیون انرژی قرار گرفته است.


دانلود + ادامه مطلب

هایما M5 فامیلی ، تازه وارد جدید چینی در راه ایران خودرو

گروه مجله خودرو و آهنگ با شعار “دسترسی به بهترین انتخاب” تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وبسایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره میشود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.


دانلود + ادامه مطلب

احتمال ممنوعیت شارژ خودروهای هیبریدی از طریق ایستگاه های شارژ شهری

گروه مجله خودرو و آهنگ با شعار “دسترسی به بهترین انتخاب” تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وبسایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره میشود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.


دانلود + ادامه مطلب

کلاف سردرگم قیمت خودرو


دنیای‌اقتصاد : قیمت‌گذاری خودرو پس از گذشت سه ماه نه تنها هنوز تعیین تکلیف نشده است، بلکه با ورود مجلس به این موضوع پیش‌بینی می‌شود اعلام قیمت‌های جدید باز هم به تاخیر افتد. اظهارات بعضا متناقض در مورد روند تعیین قیمت خودروها در دولت و مجلس این سوال را در اذهان به‌وجود آورده که فرمان قیمت‌گذاری در دست کیست؟ زیرا دیروز وزیر صنعت، قیمت‌گذاری خودرو با پنج درصد کمتر از حاشیه بازار را تایید کرد، اما سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از تشکیل کارگروهی خبر داد که قرار است در آن نحوه قیمت‌گذاری مشخص شود.
قیمت‌گذاری خودرو پس از گذشت سه ماه افت و خیز در وزارت صمت نه‌تنها هنوز تعیین‌تکلیف نشده، بلکه با ورود مجلس به این موضوع پیش‌بینی می‌شود اعلام قیمت‌های جدید بازهم با تاخیر همراه شود. طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو تا آبان ماه با افت ۵۷ درصدی روبه‌رو بوده و این در شرایطی است که بنا به گفته خودروسازان، افزایش هزینه‌های تولید و بدهی آنها به قطعه‌سازان و بانک‌ها مانع از ثبات کمی و کیفی خودرو در شرایط کنونی شده است.تولید‌کنندگان با توجه به وضعیت کنونی، افزایش قیمت را تنها راه نجات خود می‌دانند حال آنکه وزارت صنعت هنوز نتوانسته پاسخ مناسبی به درخواست خودروسازان بدهد. در این زمینه به‌نظر می‌رسد که مسوولان صنعتی کشور به‌خصوص وزیر صنعت با در نظر گرفتن جوانب منفی افزایش قیمت، نمی‌توانند در مورد اعلام قیمت‌های جدید ریسک کنند و در انتظار موقعیتی مناسب و با در نظر گرفتن تمامی جوانب برای اعلام آن هستند. اما گذشته از پیامدهای منفی که افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد داشت و همچنین اعتراض مشتریان، وزارت صنعت باید نمایندگان معترض مجلس را نیز راضی نگه دارد. نمایندگانی که همزمان با اعلام رقم‌های نجومی برای قیمت خودروها، وزیر صنعت، معدن و تجارت را تهدید به استیضاح کرده و تاکید داشتند که در صورت اعلام قیمت‌های غیرمتعارف وزیر را در مجلس مورد بازخواست قرار خواهند داد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که رحمانی حتی اگر مجبور به نادیده گرفتن حقوق مشتریان در افزایش قیمت‌ها شود، نمی‌تواند از اعتراضات برخی از مسوولان دولتی و مجلس در این زمینه به‌راحتی بگذرد؛ چراکه این اعتراضات برای وی دردسرساز خواهد شد. در این مورد برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو اعتراف می‌کنند که اگر شورای رقابت همچنان بر سرکار بود به‌دلیل فراقوه‌ای بودن این شورا، به‌طور حتم تا به امروز نه‌تنها قیمت‌های جدید با توجه به افزایش هزینه‌های تولید تعیین می‌شد، بلکه بازار هم از بلاتکلیفی و سردرگمی نجات یافته بود. در هر صورت آنچه مشخص است در شرایط کنونی قیمت‌گذاری خودرو به کلاف سردرگمی تبدیل شده که با توجه به اظهارات مختلف مسوولان صنعتی و نمایندگان مجلس، تکلیفی روشن، آن‌هم در مدت زمانی کوتاه برای آن دیده نمی‌شود، این اظهارات از یکسو متناقض از یکدیگر است و از سوی دیگر نشان از سردرگمی مسوولان در چاره‌اندیشی برای قیمت خودرو دارد. به‌عنوان نمونه روز گذشته در شرایطی روابط‌عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر اعلام قیمت‌های جدید خودرو تا پایان هفته جاری تاکید کرد که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با توجه به حضور وزیر صنعت، خودروسازان و دیگر اعضای دخیل در قیمت‌گذاری در کمیسیون مذکور اظهار کرد که قرار است با تشکیل کارگروهی در مجلس نحوه قیمت‌گذاری‌ خودرو مشخص ‌شود. اما اظهارات رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پازل تناقض‌گویی در مورد قیمت‌های جدید را تکمیل کرد؛ چراکه وی یکشنبه شب گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شده، اظهار داشته که «برای تعیین قیمت خودرو براساس فرمولی که پیش‌بینی شده باید خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.» وی همچنین در ادامه اظهارات خود عنوان کرده که در حال تهیه بسته جامعی برای صنعت خودرو هستیم که رویکرد آن حمایت از تولید داخلی، افزایش تولید، افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت است. به این ترتیب با توجه به اظهارات مختلف و بعضا متناقض هنوز معلوم نیست که آیا فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو در سازمان حمایت تعیین شده یا قرار است با تشکیل کارگروهی در مجلس تعیین تکلیف شود.در روزهای آخر حضور محمد شریعتمداری در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت وی بارها عنوان کرده بود که فرمول محاسبه قیمت خودرو در سازمان حمایت صورت گرفته و قیمت‌های جدید برای ابلاغ به خودروسازان به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده شده است.

در هر صورت با تاخیر در اعلام قیمت‌ها هم‌اکنون مجلس نیز به این موضوع ورود کرده است، حال آنکه به‌نظر می‌رسد دخالت مجلس در این زمینه موضوعیت نداشته باشد.یک کارشناس خودرو در این مورد به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که وزیر صنعت خودخواسته، زمینه دخالت مجلس در قیمت‌گذاری خودرو را مهیا کرده؛ چراکه واکنش نمایندگان نسبت به قیمت‌های جدید برای وی بسیار بااهمیت است. بر این اساس با وجود تمام تناقض‌گویی‌ها در مورد آینده قیمت‌گذاری خودرو دیروز بعدازظهر موضوع خودرو به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رفت تا ظاهرا تصمیماتی برای بهبود روند تولید در زنجیره خودروسازی کشور گرفته شود. هرچند از نتایج این جلسه خبری مخابره نشده اما به‌نظر می‌رسد که این ستاد در نهایت تعیین‌کننده نهایی تکلیف خودروسازان در وضعیت تولید و قیمت باشد.

شکایت از خودروسازان
اما یکشنبه شب اعضای کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی، و خودروسازان به شکایات عدیده‌ای که از خودروسازان به این کمیسیون رسیده بود، رسیدگی کرد. بنابر این گزارش برخی از اعضای کمیسیون اصل‌۹۰ تصریح کردند که شکایات واصله بیشتر حول تحویل ندادن خودرو در زمان مناسب، درخواست مبلغ اضافی، کثرت شرکت‌های فروشنده خودرو و نبود کنترل بر آنها، فاصله قیمت بازار و نمایندگی و هزینه‌های بالای مدیریتی در گروه‌های خودروسازی بوده است.

اما آنچه بیش از همه متقاضیان را به شکایت از خودروسازان واداشته عدم‌تحویل به‌موقع خودروهای ثبت‌نامی است. در این زمینه سخنگوی کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس تاکید کرده که در این جلسه خودروسازان مدعی بودند تعهدی از سال گذشته ندارند و به کلیه تعهدات خود عمل کرده‌اند.بدین ترتیب آنچه در این جلسه بر آن تاکید شده تعهد معوق ۳۰۰ هزار دستگاه در سال جاری است. به گفته نماینده مردم شیراز مقرر شده است تا تحویل تعهدات معوق در اولویت خودروسازان قرار بگیرد و براساس قراردادهای منعقده نسبت به تعهدات خود عمل کنند. در این بین هرچند در جلسه یکشنبه قرار بر رسیدگی به شکایات واصله از خودروسازان بوده، اما موضوع قیمت‌گذاری خودرو نیز مطرح و حتی تصمیماتی در این زمینه گرفته شده است. به‌طوری‌که بهرام پارسایی با بیان اینکه مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان مردم در کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی، کمیسیون حقوقی قضایی، صنایع و معادن، خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی تشکیل و در این کمیته نحوه قیمت‌گذاری‌ها مشخص‌شود، تصریح کرده است که با توجه به قیمت‌های فعلی شورای رقابت دیگر نمی‌تواند در قیمت‌گذاری‌ها نقشی داشته باشد و باید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و کارگروه تشکیل‌شده قیمت‌ها را تعیین کنند. در ادامه نظر ۳ نماینده مجلس را در مورد عملکرد وزارت صنعت در قیمت‌گذاری خودرو جویا شدیم.

هزینه مازاد خودروسازان
حمید گرمابی

عضو کمیسیون صنایع و معادن

پیش از جلسه یکشنبه شب گذشته کمیسیون اصل۹۰، درحدود دو هفته پیش طی جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعضا رای به تشکیل کمیته‌ای برای آنالیز قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز داده بودند. براساس نظر اعضای کمیسیون صنایع، قرار بود در این کمیته، نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای سیاست‌گذاری و خودروسازان حضور داشته باشند. در شرایطی که هنوز گزارشی از این کمیته در اختیار کمیسیون صنایع قرار نگرفته است و براساس جلسه یکشنبه شب گذشته در کمیسیون اصل ۹۰، قرار بر این شده تا کارگروهی در ارتباط با چالش‌های صنعت خودرو از جمله بحث قیمت‌گذاری تشکیل شود و نتایج بررسی‌های خود را در اختیار آن کمیسیون قرار دهد، شاهد هستیم که شخص وزیر صنعت، از فرمول جدید قیمت خودرو، براساس ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار و کاهش پلکانی قیمت سخن می‌گوید.

نکته قابل تامل درباره فرمول قیمتی اعلام شده ازسوی وزیر صنعت این است که به‌نظر می‌رسد آنالیز دقیقی از وضعیت قیمت خودرو انجام نگرفته است. از دیگر سو، تمام بار افزایش قیمت نهاده‌های تولید به دوش مصرف‌کننده قرار داده شده است و هیچ تکلیفی برای خودروساز در این زمینه وجود ندارد. این اتفاق در حالی است که شرکت‌های خودروساز پیش از این باید به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنند. در حال حاضر یکی از مشکلاتی که خودروسازان به آن دچار هستند، افزایش هزینه‌های اضافی در این شرکت‌ها است. به طور مثال خودروسازان دارای شرکت‌های اقماری هستند که حساب و کتاب مشخصی ندارد و مشخص نیست شرکت‌های خودروساز چه میزان در آن شرکت‌ها هزینه می‌کنند. البته نمی‌توان از ذکر این نکته گذشت که شرکت‌های خودروساز از بازار انحصار بهره می‌برند.

استفاده از ظرفیت قانونی مجلس
محمدرضا امیرحسن خانی

عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی

در حال حاضر شکایت‌های بسیاری در ارتباط با عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شده است. عمده این شکایت‌ها مربوط به خودداری شرکت‌های خودروساز از تحویل محصولات پیش فروش شده خود به ثبت‌نام‌کنندگان است. نکته دیگر که سبب شده تا مشتریان از شرکت‌های خودروساز گله‌مند باشند، مربوط به درخواست خودروسازان از مشتریان بابت پرداخت مابه‌التفاوت در ازای تحویل خودروهای ثبت‌نامی است. مشتریان مدعی هستند؛ در‌حالی‌که خودروسازان در زمان مقرر به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، نمی‌توانند در شرایط حاضر تقاضای مابه‌التفاوت کنند. در مقابل شرکت‌های خودروساز هم به افزایش هزینه‌های تولید که به دلیل افزایش نرخ ارز به آنها تحمیل شده و سبب تضعیف نقدینگی آنها شده است اشاره می‌کنند. مجموع این صحبت‌ها در کنار چالش‌های مرتبط با این صنعت در جلسه یکشنبه شب گذشته در کمیسیون اصل ۹۰، مطرح شد. راهکاری که در این جلسه مدنظر قرار گرفت، تشکیل کارگروهی با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون‌های صنایع و معادن، حقوقی و قضایی، اصل ۹۰ به همراه نماینده‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و برخی نهادهای نظارتی مانند تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی برای بررسی مشکلات و مسائل مرتبط با صنعت خودرو از جمله خودرو است. این موضوع نیز باید عنوان شود که فرمول تعیین قیمت که وزیر صنعت، در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح و اعلام کرده است که قیمت خودروها ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار تعیین می‌شود، در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ به هیچ وجه مطرح نشده و نمایندگان در جریان این فرمول قرار ندارند. بی‌تردید هر اقدام وزارت صنعت پیش از گزارش کارگروهی که ذکر آن رفت، باعث واکنش نمایندگان خواهد شد و آنها را به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود سوق خواهد داد.

نارضایتی از فرمول جدید قیمت‌گذاری
عبدالله رضیان

عضو کمیسیون صنایع و معادن

در شرایطی شاهد هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار را تایید کرده که طبق توافق قبلی وزیر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار بر این بود که ابتدا هزینه‌های مرتبط با تولید آنالیز و قیمت تمام شده محصولات مشخص شود، سپس یک سود معقولانه برای محصولات خودروسازان تعیین کنند و خودروسازان محصولات خود را با این فرمول در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. اما بعد از آن وزارت صنعت این فرمول قیمت‌گذاری را کنار گذاشت و به سمت قیمت‌گذاری با فرمول ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار حرکت کرد.

این نوع قیمت‌گذاری با توجه به شرایط حاکم بر صنعت خودروی کشور نمی‌تواند قابل قبول باشد. دلیل اصلی این مساله وجود یک بازار انحصاری برای شرکت‌های خودروساز است. در حال حاضر و با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور بازار به صورت کامل در اختیار دو شرکت خودروساز قرار دارد. در این بازار انحصاری نمی‌توان مبنای قیمت خودرو را قیمتی دلالی بازار در نظر گرفت.هم‌اکنون اعضای کمیسیون صنایع و معادن منتظر هستند تا وزیر صنعت در جلسه سه شنبه این کمیسیون حضور یابد و در ارتباط با استفاده از فرمول منطبق با حاشیه بازار توضیحات خود را در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهد.شخص وزیر صنعت بهتر بود پیش از اینکه فرمول جدید قیمت خودرو را اعلام کند، نظر نمایندگان را در این ارتباط جویا می‌شد و بعد از سبک و سنگین کردن نظر آنان نحوه قیمت‌گذاری را رسانه‌ای می‌کرد. این اقدام وزیر سبب ایجاد نارضایتی میان نمایندگان مجلس شده است و براساس اخبار رسیده برخی از نمایندگان در حال جمع کردن امضا برای سوال از رحمانی هستند.


دانلود + ادامه مطلب

انتخاب ولوو به‌عنوان خودروی سال زنان

گروه مجله خودرو و آهنگ با شعار “دسترسی به بهترین انتخاب” تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وبسایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره میشود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.


دانلود + ادامه مطلب

میزان آلایندگی، ملاک تردد خودروها در سطح شهر

گروه مجله خودرو و آهنگ با شعار “دسترسی به بهترین انتخاب” تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وبسایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره میشود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.


دانلود + ادامه مطلب