مجله خودرو و آهنگ

مجله خودرو و آهنگ

خبر خوان اتوماتیک

تمامی مطالب این سایت به صورت خودکار از دیگر سایت های قانونی و رسمی ایران جمع آموری می‌گردد.
مرامنامه


سنگ بزرگ گمرک پيش پای قطعه سازان داخلی

در حالي كه هنوز بسته سياست ارزي جديد دولت وارد يك هفتگي خود نشده اما برداشت ها از نحوه اجراي اين بسته موجب برخي سنگ اندازي هاي جديد در مسير توليد شده است.
به گزارش خودرونگاران، به تازگي و طبق اطلاعات كسب شده از سوي خبرنگار مجله خبری خودرونگاران به …


دانلود + ادامه مطلب

مک لارن تم های جدیدی برای ۷۲۰اس معرفی کرد

شرکت مک لارن در جدیدترین اقدام خود تصمیم گرفت دو تم Track و Pacificرا برای ۷۲۰اس معرفی کند.

مک لارن تم های جدیدی برای 720اس معرفی کرد

به گزارش مجله خودرو و آهنگ.ir: شرکت مک لارن به تازگی دو تم سفارشی برای خودرو قدرتمند ۷۲۰اس رونمایی کرده که تنها برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است. یکی از این تم ها Track و دیگری Pacific نام دارد.

 

در نسخه track  شما شاهد بدنه کاملا سفید رنگ ۷۲۰اس هستید که به نوعی از F1 دهه ۸۰ الگوبرداری شده است. در باقی بخش ها از جمله آینه بغل، دامنه و سقف رنگ مشکی کربی به کار گرفته شد.

رنگ مشکی کربنی را یک بار در نسخه نارنجی F1 2017 نیز شاهد بود. حاشیه های نارنجی دور رینگ و دوخت های نارنجی داخل کابین و برخی قسمت های بدنه به خوبی قابل مشاهده است. در داخل تریم آلکانترا در نظر گرفته شده تا شاهد مدلی پریمیومی باشیم.

مدل Pacific  یک نسخه آبی اقیانوسی بوده که جلوه لوکسی دارد. مدل رینگ های نقره ای داشته و با رنگ مشکی کربنی در قسمت آینه بغل و سقف همراست. در داخل کابین آن نیز آلکانترا و دوخت آبی رنگ به کار گرفته شده است.

هر دو تم برای خرید در اروپا دردسترس است.


دانلود + ادامه مطلب

نوسان قیمت انواع خودروهای داخلی تشدید شد


دنیای اقتصاد : در هفته جاری نوسان قیمت همچنان میهمان بازار خودروهای داخلی بود. بعد از اعلام بسته جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و خروج زنجیره خودروسازی کشور از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نوعی افزایش قیمت خودرو در بازار کلید خورد. در این بین زنجیره خودروسازی کشور از یکسو برای تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی مورد نیاز قادر به دریافت ارز دولتی نیستند و باید برای تامین ارز به سراغ بازار دوم ارزی و نرخ توافقی بروند و از دیگر سو دولت با افزایش قیمت محصولات داخلی مخالفت می‌کند و همچنان روی قیمت‌های اعلام شده توسط شورای رقابت که در خردادماه گذشته اعلام شد، اصرار می‌ورزد.
همین مساله شائبه کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی را قوت بخشیده به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد این اقدام طی هفته جاری، بازار را متلاطم کرده است. در این بین مسوولان زنجیره خودروسازی کشور برای برون‌رفت از این چالش، بعد از اعلام بسته جدید ارزی دولت، اقدام به رایزنی با وزارت صنعت کردند تا بتوانند از این طریق مسیر آزادسازی قیمت خودرو را هموار کنند. آن‌طور که در خبرها آمده وزارتخانه با آزادسازی قیمت خودرو موافق است. در این ارتباط مشاور وزیر صنعت در بخش خودرو در نشست قطعه‌سازان طی هفته جاری اعلام کرده بود که وزارتخانه با آزادسازی موافق است و در این ارتباط نامه‌ای از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که در این نامه تقاضای آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است. اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید شخص رئیس‌جمهور در این ارتباط تصمیم‌گیری کند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که چنانچه رئیس‌جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو موافقت کند، چالش دیگری که پیش‌روی زنجیره خودروسازی کشور قرار می‌گیرد، کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت خواهد بود. در این زمینه برخی دست‌اندرکاران بازار نیز معتقدند همان طور که در شرایط فعلی برخی مصرف‌کنندگان عادی به‌دلیل افزایش قیمت‌ها توان خرید خودرو ندارند و به نوعی از بازار خارج شده‌اند، با توجه به اینکه حاشیه بازار با آزادسازی قیمت‌ها از میان می‌رود، جذابیت بازار برای سرمایه‌های سرگردان هم از میان می‌رود و خودروسازان با بحران مشتری و خریدار روبه‌رو خواهند شد.

نمودار صعودی قیمت داخلی‌ها
همان‌طور که گفته شد فعالان بازار معتقدند که آنچه طی هفته اخیر سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدم‌تزریق خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. با این وجود اما در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی بر بازار حاکم بود. به‌طوری‌که در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را ۲۰۷ اتومات به خود اختصاص داد، هفته قبل این خودرو در بازار ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما این هفته قیمت آن در بازار تا ۹۳ میلیون نیز رسید. قیمت این خودرو با گیربکس دستی در بازار ۷۵ میلیون تومان است. پژو پارس اتومات هم با افزایش روبه‌رو بوده و در حال حاضر قیمت این خودرو به ۷۳ میلیون تومان رسیده است. در این شرایط پژو پارس با گیربکس معمولی از سوی فروشندگان به قیمت ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۲۰۶ تیپ۵ هم ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به ۵۹ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در بازار به قیمت۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است. پژو ۴۰۵ هم که تا نزدیک ۴۷ میلیون تومان در اواسط هفته جاری قیمت خورده بود در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

سمند LX هم در هفته جاری قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین دیگر محصول شرکت ایران خودرو یعنی دناپلاس نیز با افزایش قیمت همراه بود به‌طوری‌که این خودرو که حدود ۱۰ روز پیش با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد، ابتدا افزایش قیمت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۸۳ میلیون تومان رسید، حال آنکه در این هفته باز هم با افزایش قیمت روبه‌رو شد و قیمت ۸۵ میلیون تومان را رقم زد. اما طی دو هفته گذشته همزمان با اخباری مبنی‌بر توقف عرضه محصولات رنو، قیمت خودروهای تندر و ساندرو نیز با افزایش قیمت در بازار روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که طی هفته جاری قیمت رنو ساندرو استپ‌وی به بالای ۱۰۰ میلیون رسید و در بازار ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خورد. رنو ساندرو هم که قیمتش به زیر ۹۰ میلیون رسیده بود با توجه به اتفاقات اخیر بار دیگر به بیش از ۹۰ میلیون رسید و در حال حاضر ۹۲ میلیون تومان دادو ستد می‌شود.

تندر۹۰ اتومات نیز ۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. اما خودروهای ارزان‌قیمت بازار هم در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کردند. به‌طوری‌که پراید ۱۳۱ که هفته قبل ۲۶ میلیون تومان معامله می‌شد در هفته جاری با افزایش قیمت ۲ میلیونی روبه‌رو شد و در بازار ۲۸ میلیون تومان دادوستد شد. پراید ۱۱۱ هم طی هفته جاری قیمت بیش از ۳۰ میلیون را تجربه کرد و در بازار با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. تیبا۲ و ساینا هم از نوسان قیمت بی‌نصیب نماندند.

اما محصولات مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ می‌شوند نیز طی هفته جاری افزایش قیمت داشتند به‌طوری‌که پژو ۲۰۰۸، اولین محصول پسابرجامی با قیمت ۱۹۳ میلیون تومان به بازار عرضه شد. خودروی چینی چانگان نیز که در بازار با توجه به رنگ آن قیمتش تعیین می‌شود طی هفته جاری از این قرار مورد معامله قرار گرفت و رنگ مشکی این خودرو ۱۰۷ میلیون تومان و رنگ سفید آن ۱۰۳ میلیون تومان قیمت خورد. دو محصول چینی ایران خودرو یعنی هایما۵ و اچ‌۳۰ کراس نیز به ترتیب ۱۴۵ میلیون و ۷۳ میلیون تومان در بازار معامله شد. در بازار خودروهای وارداتی بر خلاف بازار داخلی ها، خبری از نوسان نیست. اما ثبات بازار هم سبب نمی‌شود که مشتریان در این بازار حضور داشته باشند. در این بین بسیاری از دست‌اندرکاران بازار وارداتی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز توسط وارد‌کنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، پیش‌بینی می‌شود که محصولات وارداتی افزایش قیمت دیگری را تجربه کنند.


دانلود + ادامه مطلب

خرید و فروش کارت سوخت غیر قانونی است

در پی انتشار برخی اخبار و شایعات مبنی بر خرید و فروش کارت های هوشمند سوخت ازجانب برخی افراد سودجو شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با صدور اطلاعیه ای هرنوع خرید و فروش کارت سوخت را غیر قانونی اعلام کرد.
به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در این اطلاعیه ضمن …


دانلود + ادامه مطلب

اولین تصاویر از ب ام و سری هشت Gran Coupe، فراتر از یک سدان اسپرت خانوادگی

ب ام و سخت مشغول کار بروی مدل جدید سری ۸ است که قرار است به جای نسل فعلی سری شش در بازار عرضه شود.اخیرا بخش مهندسی ب ام و این خودرو را برای تست به سطح شهر آورده که به شکار‌ تازه ای برای دوربین های خبرنگاران تبدیل شده است.
شرکت ب ام و این مدل را …


دانلود + ادامه مطلب

دور جدید پیش فروش محصولات سایپا از فردا آغاز خواهد شد

شرکت سایپا در نظر دارد دور جدید پیش فروش محصولاتش را از فردا ساعت ده صبح فعال کند. در این شرایط مشتریان می توانند خودروهای پراید ۱۳۱ ، پراید ۱۳۲ و ساینا را با زمان تحویل دی، بهمن و اسفند پیش خرید کنند. در ادامه می توانید جدول این شرایط را مشاهده …


دانلود + ادامه مطلب

احتمال افزایش ۱۲ تا ۷۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی

نزدیک به یک هفته از آغاز تحریم‌های یکجانبه ایالات‌متحده علیه صنعت خودرو کشور می‌گذرد. در همین مدت‌کم تحریم‌ها تاثیر خود را روی خطوط تولید گذاشته است و بر اساس اعلام معاون وزیر صنعت حدود ۳۲ هزار خودرو به‌دلیل نقص در تامین قطعات در پارکینگ‌های …


دانلود + ادامه مطلب

نگاهی به بازسازی کامل رنجروور ۱۹۷۸ در ایران؛ آفرود به سبک انگلیسی + هزینه بازسازی



مهبد احمدیان


نویسنده و عکاس

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، شرکت روور انگلستان تصمیم به تولید خودرویی چند منظوره و به اصطلاح SUV (Sport Utility Vehicle) کرد و در سال ۱۹۴۸ در نمایشگاه خودرو آمستردام از لندرووری رونمایی کرد که تا سال‌ها نام آن بر سر زبان‌ها چرخید. این خودرو به سرعت نظرها را متوجه خود کرد زیرا دارای ویژگی‌های خاصی بود، خودرویی چندمنظوره که جزئیات زیادی در طراحی آن رعایت شده بود. جنس بدنه آن از آلومینیوم بود و این مسأله باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی و پوسیدگی در اثر رطوبت می‌شد. لندروور دارای موتوری چهارسیلندر بود که توسط گیربکسی چهارسرعته نیرو را به چهار چرخ منتقل می‌کرد و در کنار آن از گیربکس کمکی نیز سود می‌برد، بنابراین دارای چهار دنده سبک و یک دنده عقب و چهار دنده سنگین و یک دنده عقب سنگین داشت. فیلتر هواى روغنى که براى آن در نظر گرفته شده‌ از ورود ذرات غبار به درون موتور جلوگیرى مى‌کرد و بکار رفتن سیستم آب تحت فشار درون سیستم خنک‌کننده موتور، پدیده‌اى نو در آن زمان به حساب مى‌آمد. سیستم ترمزدستی بر روى گاردان عمل مى‌کرد بنابراین در شیب‌هاى تند با اطمینان کامل اتومبیل را در سرجایش میخ‌کوب مى‌کرد (نسل ۲ و ۳ لندروور به وفور در کشور ما نیز وجود دارد).
تمامی این امکانات فوق‌العاده برای آفرود و محبوبیت و موفقیت این خودرو باعث شد تا در سال ۱۹۷۰ نام رنجروور متولد شود. خودرویی به همان اندازه کار آمد و قوی، ولی این بار با سواری نرم، راحت و امکانات بیشتر برای استفاده در شهر و درعین حال خارج از جاده. خودروی لوکس شهری با همان قابلیت‌های پدربزرگ محبوبش که همگی رنجروور را جاودانه کرد.
موتور مدل‌های ساخت ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۹ دارای حجم ۳۵۲۸ سی‌سی و موتور مدل‌های ساخت ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ دارای حجم ۳۹۴۷ سی‌سی و موتور مدل‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ دارای حجم ۴۱۹۷ و ۴۵۶۰ سی‌سی هستند و همگی ساخت کارخانه روور می‌باشند.


مدل‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ در ایران فراوان‌تر است و توسط دو شرکت مرتب و رایزن بطور رسمی (قبل از انقلاب) وارد ایران شده‌اند. اما در این مقاله قرار است در مورد رنجرووری صحبت کنیم که از طریق همین شرکت‌ها وارد شده و سال ۱۹۷۸ متولد شده است. البته این خودرو کاملاً بازسازی شده و قسمت‌های مختلف آن با مدل ۲۰۰۲ تعویض شده‌اند از جمله موتور و گیربکس که حال به جای ۸ سیلندر ۳٫۶ لیتری با مدل جدیدتر ۴٫۶ لیتری و یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک جایگزین شده و این بروزرسانی به شاسی خودرو آسیبی وارد نکرده و بدون مشکل جایگزین شده‌اند. حال باید گفت با یک موتور ۸ سیلندری روبرو هستیم که می‌تواند ۲۲۲ اسب بخار و بیش از ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند، گشتاوری که برای بالا رفتن از هر کوهی کافی است!


موتور و گیربکسی که در این خودرو استفاده شده متعلق به نسل جدیدتر رنجروور است که از سال ۱۹۹۲ تا اوایل سال ۲۰۰۳ روی خط تولید بود. این اتاق را با کد P38 هم می‌شناسند. بجز موتور و گیربکس، تمام سیستم انتقال قدرت و دیفرانسیل نیز با همان مدل جایگزین شده‌اند. موتور پورت و پولیش خورده و از هدرز و لوله اگزوز استیل استفاده شده و در انتها اگزوز Borla ساخت آمریکا برای زیبایی بخشیدن به صدای موتور هشت سیلندر اضافه شده که طنازی دلنوازی را برای خودرو دوستان تولید می‌کند. از باک بنزین تا پمپ ترمزها و رادیاتور و کل سیم‌کشی ماشین و در کل تمام قسمت‌هایی که با هم تطابق داشتند با مدل ۲۰۰۳ جایگزین شده‌اند. اما داخل کابین با داشبورد مدل ۲۰۰۳ تطابق نداشت به همین دلیل با مدل ۱۹۹۴ جایگزین شده است. تمام تلاش مالک خوش ذوق برای بازسازی این رنجروور پیر، بر این بود تا تمام قطعات و لوازم استفاده شده، یا فابریک خود رنجروور باشد یا با نمونه‌ای بهتر جایگزین شود تا بتواند به یکی از بهترین رنجروورهای ایران تبدیل شود.

رینگ‌ها مدل ۲۰۰۸ دیفندر هستند. کله گاوی‌های ماشین در حالی که با مدل جدید جایگرین شده اما برای بهبود قابلیت‌هایش با کیت Air Luck ARB نیز تقویت شده‌اند. اکثراً تنها برای دیفرانسیل عقب این کیت را می‌بندند اما مالک بر روی هر دو دیفرانسیل از این کیت استفاده کرده است. این ماشین در کنار قفل دیفرانسیل فابریک و کیت Air Luck ARB این انگلیسی را به خودرویی تبدیل کرده که تقریباً به هیچ مسیری “نه” نمی‌گوید! از دیگر تغییراتی که البته با مدل ARB جایگزین شده پمپ باد و تمام سیستم تعلیق و زیربندی خودرو است. سپر عقب با مدل جدیدتر جایگزین و سپر جلو هم ARB اما به صورت سفارشی ساخته شده (حدود یک سال زمان مورد نیاز برای ساختن و ارسال از کارخانه اصلی این سپر بود). سپر جلو به وینچ Comes Up و پروژکتورهای LPF با محافظ‌های ARB نیز مزین شده است.


تمام این لوازم ها و تعقیرات باعث پدیدار شدن رنجرووری کلاسیک با قوای محرک به شدت بروز و با توانایی‌هایی بیشتر از همیشه شده که در کنار زیبایی طراحی قدیمی و ساده انگلیسی، حال دیگر از پوسیدگی و باز نشستگی خبری نیست!
سوال همیشگی این نوع خودروهای کلاسیک بازسازی شده، هزینه‌های انجام شده برای بوجود آمدن چنین خودرویی است که در انتها به هزینه‌های صرف شده برای ساختن این غول انگلیسی نگاهی می‌اندازیم.

کلیه لوازم‌های برند ARB که در مقاله اشاره شد حدود ۵۰ میلین تومان
هدرز اگزوزها و لوله‌کشی استیل حدود ۲۰ میلیون تومان
هزینه تزئینات داخلی از جمله صندلی ها و تعویض داشبورد حدود ۲۵ میلیون تومان
تغییرات و بازسازی های فنی حدود ۶۰ میلیون تومان

البته این تنها قسمتی از لیست هزینه‌ها است و در نهایت بازسازی کامل این خودرو بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای مالک هزینه برداشته است.
مطمئناً این رقم هزینه هنگفتی برای بازسازی یک خودرو است اما دنیای خودرو و مخصوصاً بازسازی کلاسیک‌های معروف جهانی، دنیایی است که باید در آن عاشقانه وارد شد و بی‌شک برای کسانیکه ارزش و تاریخچه این خودرو را می‌دانند و حال با چنین بروزرسانی‌های کاملی، با یک رنجروور وحشی و زیبا روبرو هستند، این رقم‌ها پذیرفتنی است.
در انتها جا دارد از آقای امیرمهدی احمدآبادی برای در اختیار گذاشتن خودرو خود جهت تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.


دانلود + ادامه مطلب