مجله خودرو و آهنگ

مجله خودرو و آهنگ

خبر خوان اتوماتیک

تمامی مطالب این سایت به صورت خودکار از دیگر سایت های قانونی و رسمی ایران جمع آموری می‌گردد.
مرامنامه


پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جیلی با لوگوی پروتون تولید خواهد شد! وقتی مالزی مغلوب چین می‌شود

گویا تلاش و پشتکار خودروسازان چینی باعث شده تا خودروسازان مالزی هم در برابر آنها مقلوب شوند! یکسال پس از اینکه هولدینگ جیلی ۴۹٫۹ درصد از سهام هولدینگ پروتون را خریداری کرد، اکنون گویا قرار است جیلی BOYUE در مالزی با نام پروتونX70 تولید و به بازار …


دانلود + ادامه مطلب

موتور، ماشین یا هواپیما، کدام سریع تر است؟ + فیلم

رقابت میان خودروهای سوپراسپرت و جت‌های جنگنده کمی قدیمی شده است و تاکنون رقابت‌های زیادی در این زمینه تشکیل شده و فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است، به همین منظور یک گروه در ترکیه دست به کار بزرگی زده است و کلکسیونی از سریع‌ترین وسایل نقلیه موجود …


دانلود + ادامه مطلب

استودیوی طراحی Niels van Roij یک نمونه فراری دست ساز خواهد ساخت


استودیوی طراحی Niels van Roij یک نمونه فراری دست ساز خواهد ساخت


استودیوی طراحی نیلز ون روی (Niels van Roij) پروژه ساخت تک نمونه فراری دست ساز را با نگاهی به Ferrari Breadvan و در تجلیل آن مدل افسانه ای خواهد ساخت.
جمعه، بیست و هفتم مهرماه ۱۳۹۷ در لندن، استودیوی طراحی خودروی نیلز ون روی (Niels van Roij) واقع در این شهر، پروژه ساخت تک نمونه ای تجلیلی از فراری Breadvan را آغاز کرد. این خودرو از طرف یکی از علاقمندان به نمونه قدیمی و اصلی فراریBreadvan (ون مخصوص حمل نان!) ساخته خواهد شد. تمامی مراحل طراحی و ساخت این پروژه در استودیوی طراحی از طریق تیم خبری در فضای مجازی به اشتراک گذاشته خواهد شد. برای اینکه متوجه شویم این استودیو چرا چنین پروژه ای را شروع کرده، اجازه دهید به تاریخچه تولید فراری Breadvan نگاهی بیندازیم.

فراری طراحی شده استودیو نیلز ون روی

فراری طراحی شده استودیو نیلز ون روی

تجلیل از فراری Breadvan کلاسیک:
زمانی که یکی از طرفداران این خودروساز ایتالیایی به استودیوی طراحی “نیلز ون روی” در لندن خبر درخواست ویژه ای مبنی بر ساخت نمونه ای تجلیلی از فراری کلاسیک Breadvan داد، استودیوی طراحی، ترجمه نسخه نمادین و قدیمی این فراری مسابقه ای به نمونه ای امروزی را امری پر افتخار دانست. اینکه دقیقا کدام یک از چند نمونه موجود قرار است منبع الهام طراحی باشد در زمان موعد اعلام خواهد شد.
ون روی میگوید: ” ما این پروژه را امتیاز بزرگی میدانیم که میتواند موجبات افتخار نمونه اصلی را با ساخت نمونه تجلیلی فراهم آورد. ترجمه ماهیت افسانه ای نمونه اصلی به طرحی امروزی کاری پیچیده است. هرچند ما قصد داریم از نمونه اصلی الهام بگیریم اما این اطمینان را میدهیم که طرح اصلی مانعی در خلاقیت ما نخواهد بود.”

فراری کلاسیک

فراری کلاسیک

بر اساس توافقات حاصله بدنه مجددا طراحی شده و فضای داخلی دچار تغییرات اساسی خواهد بود. بنابراین، استودیوی “نیلز” بینشی بی نظیر و کامل به بینندگان درباره این طرح قرار خواهد داد: از فرایند ایده پردازی، طراحی خارجی و داخلی تا مرحله نهایی ساخت این خودروی دست ساز با آلومینیوم. اجازه بازدید کامل از مراحل کار که این استودیوی لندنی بر مبنای برنامه ای هفتگی در اختیار علاقه مندان قرار میدهد، فرصتی استثنایی برای طراحان خودرو و افراد علاقمند خواهد بود تا خلق این تک نمونه را از طریق شبکه اجتماعی مرحله به مرحله دنبال کنند. از نوزدهم اکتبر (برابر بیست و هفتم مهرماه) استودیوی “نیلز ون روی” هر جمعه گزارشی از روند توسعه و پیشرفت طرح خواهد داد.

تاریخچه فراری Breadvan:
مسابقات اتومبیلرانی نقش مهمی در پیشرفت صنعت اتومبیل داشته اند. میراث همین مسابقات منبع اصلی الهام کارخانه های اتومبیلسازی و طراحان دنیاست: یعنی مسابقات همچون آزمایشگاهی برای توسعه طرحها و سنجش استقامت آنهاست. تا جایی که گاهی برنده نبرد میان تیمهای مسابقات توسط یک دهم ثانیه تعیین میشد.
در سال ۱۹۶۱ مسئول تکنیکی کارخانه فراری به نام کارلو کیتی (Carlo Chiti) و سرپرست طراحی جیوتتو بیتزاررینی (Giotto Bizzarrini) در میان دعوایی داخلی با مدیریت تیم یعنی انزو فراری (Enzo Ferrari) نهایتا فراری را ترک کردند. پیشنهاد کار به هردوی آنها بوسیله جیوانی ولپی (Giovanni Volpi) سرپرست تیم خصوصی مسابقات به نام (Serenissima) باعث عصبانیت دوچندان انزو فراری شد تا جایی که تصمیم گرفت ادامه فروش خودروهایش به وی را متوقف کرد.

فراری Breadvan

فراری Breadvan

بدین ترتیب ولپی ابتکار عمل را به دست گرفت و تصمیم گرفت شخصا نمونه ای برای مسابقات آماده نماید تا بتواند به مقابله با مدلهای پرتوان کارخانه فراری یعنی ۲۵۰GTO بپردازد: نمونه ای دست ساز بر مبنای فراری ۲۵۰ GT SWB Competition .
زمانی که انزو فراری معتقد بود علم آیرودینامیک برای کسانی است که نمیتوانند پیشرانه تولید کنند، بیتزارینی به همراه اتاق‌سازی به نام “پیرو دروگو” Piero Drogo تفاوت را با خلق اتاقی ساده و کارآمد به سرانجام رساندند. ظهور نتیجه موجب شد رسانه های فرانسوی این خودرو را به خاطر ظاهرش La Camionnette بنامند که معادل همان خودوری ون در زبان انگلیسی است. نشریات انگلیسی زبان اما اسم این طرح سرکش را Breadvan نامیدند که اشاره ای مستقیم دارد به خودروهای ون مختص حمل نان.
این حقیقت که مهندسان خالق این خودرو به خوبی متوجه علم آیرودینامیک بودند به تازگی و برای چندمین بار اثبات شد، و آن وقتی بود که این خودرو سال گذشته مسابقات معروف Goodwood Revival فاتح رقابت شد.
گرداوری: سمیر شیرازی / روابط عمومی “استودیوی نیلز ون روی”

www.nielsvanroij.com
Facebook: https://www.facebook.com/nielsvanroijdesign
Instagram: https://www.instagram.com/nielsvanroijdesign/
Twitter: https://twitter.com/NielsvanRoij


دانلود + ادامه مطلب

تغییر ذائقه مشتریان؛ افرایش فروش خودروهای اسپرت دنده ای

تب استفاده از خودروهای اتوماتیک، در بازه ای از زمان در کشورهای مختلفی فراگیر شد و این تب اکنون به کشور ما رسیده است. خریداران به دنبال تهیه نمونه های اتوماتیک هستند و عرضه کنندگان نیز به طور معمول با عرضه تیپ های فول آپشن، تیپ های پایین تر که مجهز …


دانلود + ادامه مطلب

مقایسه مزدا ۳ و فورد فوکس؛ سدان های کامپکت محبوب بازار


مزدا ۳ یکی از خودروهای موفق کلاس کامپکت (کوچک) است که اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. نسل فعلی مزدا ۳ که با کدهای BM و BN شناخته می شود در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. این خودرو بر اساس زبان طراحی KODO مزدا طراحی شده است و تمام موتورهای بنزینی و دیزلی آن مجهز به فناوری اسکای اکتیو برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هستند. مدل های سدان مزدا ۳ از ضریب آیرودینامیک فوق العاده ۰٫۲۶ برخوردار هستند. موتورهای بنزینی مزدا ۳ از ۱٫۵ تا ۲٫۵ لیتر حجم دارند. این نسل مزدا ۳ مجهز به شاسی جدید اسکای اکتیو است و از پلتفرم C1 فورد استفاده نمی کند. از ویژگی های بارز موتورهای بنزینی مزدا ۳ نسبت به دیگر رقبا نسبت تراکم بسیار بالای آنهاست که بسته به بازار کشورهای مختلف از ۱۳ تا ۱۴ متغیر است.
فورد فوکس نیز مانند مزدا ۳ یکی از خودروهای موفق در سگمنت C است و اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد. اخیرا جدیدترین نسل این خودرو معرفی شده است ولی مدلی که در این مقاله با مزدا ۳ مقایسه می شود نسل سوم آن است که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ تولید شد. فورد فوکس نسبت به مزدا ۳ تنوع بسیار گسترده ای از پیشرانه ها و مدل های مختلف را ارائه می دهد ولی وجه تشابه اصلی این دو خودرو این است که هر دو با تاکید بر جنبه های اسپرت و لذت رانندگی تولید شده اند.
فورد فوکس مدل ۲۰۱۷ و مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷ هر دو خودروهای کوچک محبوب بازار هستند اما کدام یک از آنها برتر است؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله این دو خودرو از ۱۰ جنبه مختلف با هم مقایسه می شوند و در پایان با جمع بندی امتیازات خودروی برتر اعلام می شود. در این مقاله یک مقایسه کلی بین این دو خودرو انجام می شود ولی رقابت مستقیم در واقع بین مزدا ۳ سدان اسپرت (با قیمت پایه ۱۷٫۸۴۵ دلار) و فورد فوکس SE (با قیمت پایه ۱۸٫۱۷۵ دلار) است که هر دو مجهز به موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی، گیربکس ۶ دنده اتوماتیک و فاقد هرگونه آپشن اضافی هستند.

۱ – طراحی ظاهری

مزدا 3

مزدا ۳

با توجه به اینکه زیبایی ظاهری یک بحث سلیقه ای است سعی می کنیم ویژگی های طراحی این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم تا خودروی برتر مشخص شود. در مقایسه فورد فوکس SE و مزدا ۳ اسپرت، فورد به دلیل رینگ های آلومینیومی رنگ شده به مزدا برتری دارد زیرا مزدا ۳ مجهز به رینگ های فولادی با قالپاق است. از طرف دیگر، آنتن مزدا به صورت یک واحد یکپارچه با شیشه عقب است که نسبت به فورد طراحی یکنواخت تری را ایجاد می کند زیرا آنتن فورد روی سقف نصب شده است.
برای هر دو خودرو پکیج های سفارشی موجود است که ممکن است قطعاتی را به آنها اضافه کند یا تغییر دهد تا نمای ظاهری خودرو ارتقا یابد و همیشه لوازم افتر مارکت نیز موجود هستند، بنابراین در این بخش هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

۲ – کابین و طراحی داخلی

کابین مزدا 3

کابین مزدا ۳

مزدا ۳ در این بخش به فورد برتری دارد که عمدتا به خاطر طراحی نسبتا ساده و برخی به روز رسانی های اخیر برای کابین آن است که باعث می شود بهتر از کابین فورد به نظر برسد. کابین فورد اندکی قدیمی شده است و در نگاه اول ممکن است شلوغ و کمی پیچیده به نظر برسد. علاوه بر این به نظر می رسد برخی از اجزای کابین فورد به بهترین نحو ممکن از فضای موجود در کابین استفاده نکرده اند. به عنوان مثال، به نظر می رسد داشبورد فورد بیش از حد معقول فضای کابین را اشغال کرده است.
مواد به کار رفته در کابین مزدا کیفیت خوبی دارند گرچه بعضی قطعات از جنس پلاستیک بی کیفیت نیز در کابین مزدا یافت می شوند در حالی که در سرتاسر کابین فورد از موادی با کیفیت متوسط استفاده شده است که با هم سازگاری دارند. در کابین هر دو خودرو فضای نسبتا مناسبی برای قرار دادن اشیا وجود دارد و از نظر امکانات هر دو خودرو قابل مقایسه هستند گرچه فورد یک خروجی برق ۱۲ ولت اضافه در صندلی عقب دارد. برنده این بخش مزدا ۳ است.

۳ – فضای کابین و فضای حمل بار

فورد فوکس

فورد فوکس

فضای سر در قسمت جلوی کابین مزدا بیشتر از فورد است (۹۸ سانتی متر در برابر ۹۷٫۲)، فضای شانه و فضای عرض نشیمنگاه آن نیز بیشتر است و سرنشینان عقب آن فضای پای بیشتری نسبت به فورد دارند (۹۰٫۹ سانتی متر در برابر ۸۴٫۳) و در مجموع فضای سرنشین در مزدا بیشتر از فورد است که در مدل سدان مزدا ۲۷۲۶ لیتر و در مدل هاچبک ۲۷۲۹ لیتر است. با وجود این اعداد و ارقام، کابین فورد جادارتر از مزدا احساس می شود و فضای سر در قسمت عقب آن اندکی بیشتر از مزدا (۹۶٫۵ سانتی متر در برابر ۹۵٫۵) و فضای پا در قسمت جلوی فورد نیز بیشتر از مزدا است (۱۰۹٫۴ سانتی متر در برابر ۱۰۷٫۱).
فورد فوکس صندوق جادارتری دارد که حجم آن در مدل سدان ۳۷۳ لیتر و در مدل هاچبک ۶۵۹ لیتر است (در مقایسه با ۳۵۱ لیتر برای مزدا ۳ سدان و ۵۷۲ لیتر برای مزدا ۳ هاچبک). البته با خواباندن صندلی های عقب این اعداد در مدل های هاچبک تغییر می کنند. برنده این بخش فورد فوکس است.

۴ – فناوری و امکانات

داشبورد مزدا 3

داشبورد مزدا ۳

هر دو خودرو به انبوهی از فناوری های مورد نیاز مجهز هستند مانند سیستم ورود بدون کلید، دکمه های نصب شده روی غربیلک فرمان و سیستم صوتی استریو با ورودی های USB و قابلیت پخش فایل های صوتی از طریق بلوتوث. مدل های پایه مزدا ۳ مجهز به صفحه نمایش لمسی ۷٫۰ اینچی هستند در حالی که فورد به صورت استاندارد فقط از صفحه نمایش ۴٫۲ اینچی برخوردار است.
علاوه بر این، مزدا مجهز به تعداد زیادی از فناوری های ایمنی فعال است که در فورد ارائه نمی شوند و بعضی از آنها در هیچ خودروی دیگری در این کلاس موجود نیستند. سیستم های ایمنی فعال مزدا شامل سیستم کمکی حفظ حرکت خودرو بین خطوط، کروز کنترل راداری مزدا، سیستم شناسایی علائم ترافیکی و سیستم بازیابی انرژی ترمز i-ELOOP مزدا است. از طرف دیگر سیستم MyKey برای فورد موجود است که به کمک آن می توان اصول رانندگی امن را به اعضای کم تجربه خانواده آموزش داد، اما با این حال برنده کلی این بخش مزدا ۳ است.

۵ – موتور و سیستم انتقال قدرت

فورد فوکس

فورد فوکس

مزدا ۳ اسپرت مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتری Skyactiv-G است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید می کند ولی بعضی از مدل های مزدا ۳ مجهز به نسخه ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر همین موتور هستند که ۱۸۴ اسب بخار قدرت دارد. هر دو موتور بیش از حد مورد نیاز قدرت دارند و می توان برای هر دوی آنها گیربکس ۶ دنده دستی یا ۶ دنده اتوماتیک انتخاب کرد.
فورد فوکس SE مجهز به موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر با ۱۶۰ اسب بخار قدرت است که به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک PowerShift متصل می شود. تعدادی پیشرانه دیگر برای مدل های دیگر فوکس نیز موجود هستند که شامل موتور ۱٫۰ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ اکوبوست با ۱۲۳ اسب بخار قدرت و موتورهای ۴ سیلندر توربوشارژ اکوبوست با عملکرد بالا است که در مدل های ST و RS به ترتیب ۲۵۲ و ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند. فورد به دلیل تنوع کامل پیشرانه ها برنده این بخش اعلام می شود.

۶ – سواری و هندلینگ

فورد فوکس

فورد فوکس

مزدا ۳ و فورد فوکس هر دو سواری خشکی دارند اما سواری فورد اندکی نرمتر و کنترل شده تر از مزدا است. سواری هر دو خودرو در جاده های هموار قابل قبول است اما وقتی سطح جاده ناهموارتر می شود تفاوت کاملا محسوس است. از نظر هندلینگ هر دو خودرو رانندگی لذت بخشی دارند اما مدل پایه مزدا اندکی بهتر از مدل پایه فورد است.
با این حال برخلاف مزدا ۳ که فاقد مدل های اسپرت با عملکرد بالا است، نسخه های اسپرت تر فورد فوکس مانند فوکس ST با عملکرد بالا و حتی فوکس RS با عملکرد بالاتر و سیستم ۴ چرخ محرک نیز موجود هستند که جزو بهترین گزینه ها از نظر هندلینگ و لذت رانندگی در کلاس خودروهای کوچک هستند. در مجموع باید فورد را برنده این بخش اعلام کنیم زیرا تعادلی که بین راحتی سواری و هندلینگ برقرار کرده است اندکی بهتر از مزدا است.

۷ – مصرف سوخت

فورد فوکس

فورد فوکس

با اینکه فورد فوکس با موتور ۳ سیلندر اکوبوست در بعضی شرایط اندکی کند است ولی برای افرادی که مصرف سوخت بالاترین اولویت را برای آنها دارد گزینه مناسبی است زیرا مصرف سوخت آن در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب ۷٫۸۴، ۵٫۸۸ و ۶٫۹۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اگر رانندگی شما ترکیبی از شهر و بزرگراه است و به گیربکس اتوماتیک احتیاج دارید، مزدا ۳ سدان با موتور اسکای اکتیو ۲٫۰ لیتری اقتصادی ترین گزینه است زیرا در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب ۸٫۴، ۶٫۳۶ و ۷٫۳۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می کند. در مجموع برنده این بخش فورد فوکس است مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیریم که فورد یک نسخه الکتریکی نیز دارد که هیچ سوختی مصرف نمی کند.

۸ – ایمنی

مزدا 3

مزدا ۳

مزدا ۳ در آزمون تصادف اندکی بهتر از فورد فوکس عمل کرده است. هر دو خودرو در تمام آزمون های تصادف NHTSA (موسسه ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها) ۵ ستاره ایمنی کسب کرده اند به جز آزمون واژگونی که هر دو خودرو در آن ۴ ستاره دریافت کردند. مزدا در تمام آزمون های تصادف IIHS (موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه ها) رتبه Good را دریافت کرده است در حالی که فورد به جز آزمون تصادف همپوشانی کوچک از جلو که در آن رتبه قابل قبول Acceptable کسب کرده است، در تمام آزمون های دیگر این موسسه رتبه Good را دریافت کرده است. مزدا به لطف برخورداری از مجموعه سیستم های ایمنی i-ACTIVSENSE که شامل سیستم اخطار خروج از لاین، سیستم کمکی حفظ حرکت خودرو بین خطوط، کروز کنترل راداری و سیستم ترمز اضطراری خودکار است، از نظر ایمنی فعال نیز برتر از فورد ظاهر می شود (به شرط مجهز بودن به تجهیزات ایمنی سفارشی) و موفق به کسب رده بندی برتر Superior در آزمون های IIHS شده و رتبه برتر Top Safety Pick پلاس را دریافت کرده است. برنده این بخش مزدا ۳ است.

۹ – ارزش قیمتی

فورد فوکس

فورد فوکس

از نظر ارزش قیمتی رقابت در کلاس خودروهای کوچک بسیار فشرده است و این قضیه در مورد این دو خودرو نیز صدق می کند. قیمت مدل S فورد فوکس سدان که مدل پایه آن با حداقل امکانات است از ۱۶٫۷۷۵ دلار شروع می شود و تا اندکی بیش از ۲۶٫۵۰۰ دلار برای مدل تیتانیوم هاچبک که مجهزترین مدل فوکس است افزایش می یابد. قیمت مدل اسپرت مزدا ۳ سدان از ۱۷٫۸۴۵ دلار شروع می شود و ممکن است تا بیش از ۳۰ هزار دلار برای مدل گرند تورینگ با آپشن های کامل افزایش یابد، گرچه بعضی از این آپشن ها مانند کروز کنترل راداری و سیستم بازیابی انرژی ترمز همانطور که قبلا ذکر شد در رقبای مزدا ۳ وجود ندارند. با این حال فورد فوکس ارزش قیمتی بالاتری نسبت به مزدا ۳ دارد به خصوص اگر در جستجوی خودرویی باشید که فقط حداقل امکانات پایه را داشته باشد.

۱۰ – رای نهایی

فورد فوکس

فورد فوکس

در این مقایسه نتایج نزدیکی به دست آمد ولی در پایان مزدا در سه مورد به فورد برتری داشت (کابین، فناوری و ایمنی) در حالی که فورد در ۵ مورد برتر از مزدا ظاهر شد (فضای بار و کابین، موتور و سیستم انتقال قدرت، سواری و هندلینگ، مصرف سوخت و ارزش قیمتی). در طراحی خارجی نیز هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت کردند. به این ترتیب فورد فوکس برنده این مقایسه اعلام می شود ولی مزدا ۳ هنوز هم ارزش بررسی دارد. خودروهای دیگری در بازار هستند که آنها نیز ارزش بررسی دارند مانند هوندا سیویک جدید و فولکس واگن گلف و جتا که خودروهای قابل احترامی هستند. علاوه بر این، باید گفت که این مقاله یک راهنمایی مفید در مورد این دو خودرو است و خریداران برای انتخاب نهایی باید خودشان آزمایش رانندگی با این خودروها را تجربه کنند.


دانلود + ادامه مطلب

افزایش حدود یکصد میلیونی قیمت پیکاپ آمیکو آسنا رسما ابلاغ شد

شرکت آمیکو اخیرا قیمت جدید پیکاپ آسنا خود را اعلام کرد. بر این اساس این خودرو با قیمت جدید ۲۴۷ میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید.
پیش از این مدل های دوکابین این پیکاب با قیمت ۲۱۷ میلیون تومان و مدل های تک کابین آن با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان به …


دانلود + ادامه مطلب

تور کلاسیک ژاپنی‌های کمیاب از تهران به فشم برگزار شد + عکس

حدود هفت سال است که کلوپ خودروهای ژاپنی فدراسیون اتومبیلرانی مشغول به فعالیت است و طی این مدت برنامه‌های زیادی همچون همایش‌های عمومی مختلف تا برگزاری گردهمایی‌های تخصصی و تشکیل کلاس ریس و برگزاری تور کلاسیک برگزار کرده است.
طی مصاحبه‌ای که با مسئول …


دانلود + ادامه مطلب

سنت شکنی انقلابی؛ احتمال تولید یک ون خانوادگی با برند لکسوس

با اینکه خودروهای اس یو وی و کراس اوور در میان خانواده ها هر روز محبوب تر می شوند اما همچنان برخی بازارها هستند که خودروهای مینی ون در آنها محبوبیت بالایی دارند و برای مثال از این بازارها می توان به آسیا اشاره کرد.
برای تامین نیازهای این بازارها …


دانلود + ادامه مطلب

استودیوی طراحی Niels van Roij یک نمونه فرار دست ساز خواهد ساخت


استودیوی طراحی Niels van Roij یک نمونه فرار دست ساز خواهد ساخت


استودیوی طراحی نیلز ون روی (Niels van Roij) پروژه ساخت تک نمونه فراری دست ساز را با نگاهی به Ferrari Breadvan و در تجلیل آن مدل افسانه ای خواهد ساخت.
جمعه، بیست و هفتم مهرماه ۱۳۹۷ در لندن، استودیوی طراحی خودروی نیلز ون روی (Niels van Roij) واقع در این شهر، پروژه ساخت تک نمونه ای تجلیلی از فراری Breadvan را آغاز کرد. این خودرو از طرف یکی از علاقمندان به نمونه قدیمی و اصلی فراریBreadvan (ون مخصوص حمل نان!) ساخته خواهد شد. تمامی مراحل طراحی و ساخت این پروژه در استودیوی طراحی از طریق تیم خبری در فضای مجازی به اشتراک گذاشته خواهد شد. برای اینکه متوجه شویم این استودیو چرا چنین پروژه ای را شروع کرده، اجازه دهید به تاریخچه تولید فراری Breadvan نگاهی بیندازیم.

فراری طراحی شده استودیو نیلز ون روی

فراری طراحی شده استودیو نیلز ون روی

تجلیل از فراری Breadvan کلاسیک:
زمانی که یکی از طرفداران این خودروساز ایتالیایی به استودیوی طراحی “نیلز ون روی” در لندن خبر درخواست ویژه ای مبنی بر ساخت نمونه ای تجلیلی از فراری کلاسیک Breadvan داد، استودیوی طراحی، ترجمه نسخه نمادین و قدیمی این فراری مسابقه ای به نمونه ای امروزی را امری پر افتخار دانست. اینکه دقیقا کدام یک از چند نمونه موجود قرار است منبع الهام طراحی باشد در زمان موعد اعلام خواهد شد.
ون روی میگوید: ” ما این پروژه را امتیاز بزرگی میدانیم که میتواند موجبات افتخار نمونه اصلی را با ساخت نمونه تجلیلی فراهم آورد. ترجمه ماهیت افسانه ای نمونه اصلی به طرحی امروزی کاری پیچیده است. هرچند ما قصد داریم از نمونه اصلی الهام بگیریم اما این اطمینان را میدهیم که طرح اصلی مانعی در خلاقیت ما نخواهد بود.”

فراری کلاسیک

فراری کلاسیک

بر اساس توافقات حاصله بدنه مجددا طراحی شده و فضای داخلی دچار تغییرات اساسی خواهد بود. بنابراین، استودیوی “نیلز” بینشی بی نظیر و کامل به بینندگان درباره این طرح قرار خواهد داد: از فرایند ایده پردازی، طراحی خارجی و داخلی تا مرحله نهایی ساخت این خودروی دست ساز با آلومینیوم. اجازه بازدید کامل از مراحل کار که این استودیوی لندنی بر مبنای برنامه ای هفتگی در اختیار علاقه مندان قرار میدهد، فرصتی استثنایی برای طراحان خودرو و افراد علاقمند خواهد بود تا خلق این تک نمونه را از طریق شبکه اجتماعی مرحله به مرحله دنبال کنند. از نوزدهم اکتبر (برابر بیست و هفتم مهرماه) استودیوی “نیلز ون روی” هر جمعه گزارشی از روند توسعه و پیشرفت طرح خواهد داد.

تاریخچه فراری Breadvan:
مسابقات اتومبیلرانی نقش مهمی در پیشرفت صنعت اتومبیل داشته اند. میراث همین مسابقات منبع اصلی الهام کارخانه های اتومبیلسازی و طراحان دنیاست: یعنی مسابقات همچون آزمایشگاهی برای توسعه طرحها و سنجش استقامت آنهاست. تا جایی که گاهی برنده نبرد میان تیمهای مسابقات توسط یک دهم ثانیه تعیین میشد.
در سال ۱۹۶۱ مسئول تکنیکی کارخانه فراری به نام کارلو کیتی (Carlo Chiti) و سرپرست طراحی جیوتتو بیتزاررینی (Giotto Bizzarrini) در میان دعوایی داخلی با مدیریت تیم یعنی انزو فراری (Enzo Ferrari) نهایتا فراری را ترک کردند. پیشنهاد کار به هردوی آنها بوسیله جیوانی ولپی (Giovanni Volpi) سرپرست تیم خصوصی مسابقات به نام (Serenissima) باعث عصبانیت دوچندان انزو فراری شد تا جایی که تصمیم گرفت ادامه فروش خودروهایش به وی را متوقف کرد.

فراری Breadvan

فراری Breadvan

بدین ترتیب ولپی ابتکار عمل را به دست گرفت و تصمیم گرفت شخصا نمونه ای برای مسابقات آماده نماید تا بتواند به مقابله با مدلهای پرتوان کارخانه فراری یعنی ۲۵۰GTO بپردازد: نمونه ای دست ساز بر مبنای فراری ۲۵۰ GT SWB Competition .
زمانی که انزو فراری معتقد بود علم آیرودینامیک برای کسانی است که نمیتوانند پیشرانه تولید کنند، بیتزارینی به همراه اتاق‌سازی به نام “پیرو دروگو” Piero Drogo تفاوت را با خلق اتاقی ساده و کارآمد به سرانجام رساندند. ظهور نتیجه موجب شد رسانه های فرانسوی این خودرو را به خاطر ظاهرش La Camionnette بنامند که معادل همان خودوری ون در زبان انگلیسی است. نشریات انگلیسی زبان اما اسم این طرح سرکش را Breadvan نامیدند که اشاره ای مستقیم دارد به خودروهای ون مختص حمل نان.
این حقیقت که مهندسان خالق این خودرو به خوبی متوجه علم آیرودینامیک بودند به تازگی و برای چندمین بار اثبات شد، و آن وقتی بود که این خودرو سال گذشته مسابقات معروف Goodwood Revival فاتح رقابت شد.
گرداوری: سمیر شیرازی / روابط عمومی “استودیوی نیلز ون روی”

www.nielsvanroij.com
Facebook: https://www.facebook.com/nielsvanroijdesign
Instagram: https://www.instagram.com/nielsvanroijdesign/
Twitter: https://twitter.com/NielsvanRoij


دانلود + ادامه مطلب

کدام خودرو برنده مسابقه درگ است؟ جک S5 اتو، هایما S7 توربو یا تیگو ۵


نظرسنجی: کدام خودرو برنده مسابقه درگ است؟ جک S5 اتو، هایما S7 توربو یا تیگو ۵


بازار شاسی بلندهای شهری چنان داغ شده که در حال حاضر اکثر شرکت های خودرویی در ایران و جهان نسخه های مختلفی از کراس اوورها را ارایه می کنند. در بازار ایران نیز شرکت های چینی مختلفی توانسته اند کراس اوورهایی را در رده قیمتی مناسبی (قبل از گرانی ها) عرضه کنند که اتفاقاً فروش بسیار مناسبی هم داشته اند. خودروهایی چون جک S5 و یا چری تیگو ۵ از این دست خودروها هستند و در کنار آنها هایما S7 نیز از ایران خودرو دیگر گزینه محبوب این سگمنت است.

به نظر شما کدام خودرو برنده است؟

به نظر شما کدام خودرو برنده است؟

با توجه به رقابت شدیدی که بین این خودروها وجود دارد، تصمیم گرفتیم که یک رقابت درگ بین آنها ترتیب دهیم. این سه خودرو در یک سگمنت قرار دارند و قطعاً رقابت درگ بین آنها بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. نتیجه این درگ روز جمعه ۱۱ آبانماه ساعت ۲۰ از وبسایت مجله خودرو و آهنگ منتشر می شود اما تا آن زمان می توانید در نظرسنجی شرکت کنید و نتیجه این درگ را پیش بینی کنید. دقت داشته باشید که با توجه به رقابت شدید بین طرفداران این خودروها، لطفاً نام کامل و ایمیل خود را وارد کنید و نظر خود را تایید کنید تا از هر گونه شیطنت جلوگیری شود.

شرکت در نظرسنجی برنده درگ

برای اینکه بهتر بتوانید قبل از شرکت در نظرسنجی با خودروها آشنا شوید، در جدول زیر مشخصات فنی آنها در کنار یکدیگر آمده اند و همچنین هر خودرو به صورت جداگانه و اجمالی معرفی شده است. شما می توانید با مقایسه مشخصات فنی، حدس خود را در مورد برنده درگ بگویید و در روز ۱۱ آبانماه ببینید که آیا درست حدس زده اید یا خیر.

شرکت در نظرسنجی برنده درگ

نام خودرو هایما S7 توربو چری تیگو۵ جک S5
حجم موتور ۱۷۹۵ سی سی- توربوشارژر ۱۹۷۱ سی سی – تنفس طبیعی ۱۹۹۷سی سی – توربوشارژر
حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار ۱۳۹ اسب بخار ۱۷۴ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر ۱۸۲ نیوتون متر ۲۳۵ نیوتون متر
جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک هفت سرعته CVT شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۵۴۵ کیلوگرم ۱۵۳۷ کیلوگرم ۱۵۴۵ کیلوگرم
حجم باک ۶۱ لیتر ۵۵ لیتر ۵۵ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۹٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۸٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر بیش از ده لیتر در هر صد کیلومتر
جک S5 اتوماتیک

جک S5 اتوماتیک

معرفی جک S5 اتوماتیک کرمان موتور
جک S5 یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای چینی در کشورمان محسوب می شود که به مدد پیشرانه قدرتمند، چهره جذاب، امکانات راضی کننده و شرایط فروش مناسب توانست سهم خوبی از بازار کراس اوورهای چینی را در اختیار گیرد. این خودرو ابتدا با جعبه دنده دستی به بازار عرضه شد که پس از مدتی و با بالا گرفتن تب و تاب خرید محصولات اتوماتیک در بازار ایران، کرمان موتور نمونه اتوماتیک را سطح بیشتری از تجهیزات و با قیمت بالاتر به بازار عرضه داشت و به مرور، نسخه دنده دستی از خط تولید خارج شد.
مهم ترین رقبای جک S5 در محدوده قیمتی که امروزه در آن قرار دارد و از نظر سگمنتی، خودروهایی نظیر چری تیگو۵، هایما S7 توربو، هاوال H2 و بی وای دی S6 هستند. در مقابل گزینه هایی همچون چری تیگو ۵ و بی وای دی S6، جک S5 از مزیت موتور دو لیتری توربو بهره می برد که شتاب و کشش قابل ملاحظه ای را برای الان فراهم ساخته است، اما از سوی دیگر این موتور نسبت به نمونه های ۱٫۸ لیتری توربو که بر روی هایما S7 توربو و ۱٫۵ توربو که روی هاوال H2 قرار گرفته اند، مصرف بیشتری دارد و در زمینه مصرف سوخت، اقتصادی عمل نمی کند. هم چنین رقم توان تولیدی این موتور، با توجه به حجم آن، کم به نظر می رسد و انتظار توان خروجی بیشتری را از پیشرانه این خودرو داشتیم.

چری تیگو 5

چری تیگو ۵

معرفی چری تیگو ۵ مدیران خودرو
چری تیگو۵ به عنوان یک کراس اوور نیمه لوکس از شرکت چینی چری شناخته می شود که در دو چهره و سطوح مختلفی از امکانات، در بازار کشورمان حضور دارد و گزینه ایده آلی برای کسانی محسوب می شود که به دنبال خرید خودرویی پر آپشن تر و با شرایط پرداختی مناسب تر در بازار هستند.
در مقایسه با محصولاتی همچون هایما S7 توربو و جک S5 اتوماتیک، تیگو ۵ از مزیت بهره مندی از موتور تنفس طبیعی بهره می برد که نسبت به کیفیت سوخت حساسیت کمتری داشته و دردسرهای نگهداری آن کمتر است. با این وجود اگر به دنبال شتاب خارق العاده نسبت به محصولات معمول بازار هستید، تیگو ۵ گزینه خوبی برای شما نخواهد بود، چرا که پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی این خودرو که توان تولید ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتون متر گشتاور را دارد، در ترکیب با جعبه دنده CVT هفت سرعته و وزن ۱۵۳۷ کیلوگرمی، شتاب متوسطی را ارایه خواهد کرد.
تیگو ۵ از مزیت چهره بروز تر و امکانات ایمنی روز دنیا، همچون سیستم های ESP، ASR، DTC و HHC بهره می برد. در حقیقت به دلیل همکاری نزدیک چری و مدیران خودرو، محصولات این شرکت به صورت بروز به بازار کشور ارایه شده و محصولات قدیمی از خط تولید خارج می شوند.

هایما S7 توربو

هایما S7 توربو

معرفی هایماS7 توربو ایران خودرو
هایما S7 توربو محصولی از شرکت ایران خودرو است که در پی نیاز مشتریان به یک خودروی سریع تر از هایما S7 تنفس طبیعی، به بازار ارایه شد و البته سطح تجهیزات بالاتری نیز از مدل معمولی دارد. با توجه به افزایش قیمت نسبت به مدل معمولی، این خودرو از ابتدای عرضه وارد رقابت با دو هموطن دیگرش، چری تیگو ۵ و جک S5 در این بازه شد که فروش بیشتری در بازار دارند و از مزیت محبوبیت و بازار دسته دوم قوی تر بهره می بردند.
در مقایسه با دو خودروی یاد شده، هایما S7 توربو از مزایایی همچون شتاب و قدرت بیشتر، گیربکس غیر CVT و فضای بار اندکی بزرگتر در مقابل تیگو ۵ بهره می برد و نسبت به جک S5 توربو نیز، با سطح امکانات بیشتری به صورت استاندارد عرضه می شود ولی در مقابل پیشرانه توربوی این خودرو نیاز به نگهداری بیشتری دارد. حداکثر قدرت موتور ۱٫۸ لیتری توربوشارژر این خودرو، ۱۷۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۳۰ نیوتون متر است که با جعبه دنده شش سرعته خودکار ترکیب شده و با توجه به وزن ۱۵۴۵ کیلوگرمی خودرو، شتاب راضی کننده ای را ارایه خواهند داد.


دانلود + ادامه مطلب